INSIDEOUT.HR RAZGOVOR: Andreja Horvatić, specijalistica imidž konzaltinga, verificirane metode koja nam pomaže da uskladimo sliku o sebi.
U prvih nekoliko minuta svakog susreta, više od 90 posto komunikacije je neverbalno: 55 posto komunikacije je upravo ono što se vidi, 38 posto čini mimika, a samo sedam posto je sadržaj onoga što čujemo!
Nakon tih brojki, posve je jasno koliko je važno kakvu sliku o sebi pokazujemo drugima. Imidž je naša vizitka, a kako svi imamo samo jednu prigodu za prvi dojam, u današnjem natjecateljskom dobu imati odgovarajući imidž znači imati znatnu prednost. Popraviti sliku, imidž o sebi, nije lako, ali je moguće, kaže Andreja Horvatić, specijalistica imidž konzaltinga iz studija Profashion s kojom razgovaramo o imidžu i o tome kako ga promijeniti.
Kako nam imidž konzalting može pomoći da se predstavimo u najboljem svjetlu?
– Svi smo mi neka slika koju čine boje i oblici, a imidž konzalting je priznata i verificirana metoda koja se bavi „usklađivanjem“ te slike. Riječ je o osobnom savjetovanju koje pomaže da imidž neke osobe postane najboljim mogućim, u skladu s tom osobom, poštujući sve zadane elemente i ono što ona jest. Imidž konzalting, jednostavno, podučava kako stvoriti iluziju, a onda tu iluziju pretočiti u sliku o sebi. Na primjer, već i smisleno odabrani komadi odjeće mogu potpuno promijeniti percepciju osobe koja ih nosi. Ne treba se izgladnjivati ili razmišljati o liposukciji – treba samo znati kako sve dobro „zapakirati“ i postići da bude vidljivo ono što želimo pokazati te to uvijek isticati u prvi plan.
Koliko je taj oblik savjetovanja prepoznat u Hrvatskoj?
– U Hrvatskoj je razvoj imidža, pa onda i poslovnog imidža, worksonalityja, još u povojima. Činjenica da za prvi dojam imamo samo jednu priliku još nije poprimila pravo značenje. Vani je uobičajeno zatražiti savjet stručnjaka za imidž, taj je problem odavno prepoznat. Tako je, primjerice, neprofitna organizacija Dress for Success dosad pomogla brojnim ženama – riječ je o više od pola milijuna žena – da se predstave na najbolji način u svojoj poslovnoj sredini. Naravno, nije tu riječ samo o odjeći, kao što naziv sugerira.
Što potiče žene, a pretpostavljamo da su one ipak u većini, da zatraže usluge savjetnice/savjetnika za imidž?
– Kao najčešći razlog mnoge žene navode želju za promjenom stila koja je uzrokovana nekom drugom promjenom, poput napredovanja, promjene posla, mjesta stanovanja, promjene statusa nakon prekida ljubavne veze ili braka.
Odijevanje za posao često se pretvara u muku, posebno petkom koji je, čini se, unio dosta zbrke u odjevna pravila.
– Novo je vrijeme, istina, liberalnije kad je riječ i o odijevanju za posao, ali to se prečesto pretvori u kaos jer se izgubimo. Iskustvo zaista potvrđuje da je causual friday unio strah u uredske hodnike: nitko više ne zna kako bi se trebao odjenuti u petak! I nekako se pokazuje da je lakše odjenuti se sve ostale dane u tjednu, makar riječ bila i o strogo zadanim pravilima.
Koja su to strogo zadana, osnovna pravila koja će nam pomoći da se uvijek predstavimo u najboljem svjetlu?
– Birajući odjeću, trebamo znati koliko su nam sklone boje koje će biti u blizini lica. Kad osoba svijetle puti, svijetle kose, sivoplavih očiju i svijetlih obrva, primjerice, odjene crno, „zagušuje“ se. Naprotiv, kad bi umjesto crnoga odabrala neku sivu nijansu, sve bi njene kvalitete izašle na vidjelo, za razliku od umora i iscrpljenosti koje licu prinosi crna boja.
Kad tako pogriješimo, ne samo da nismo u najboljem izdanju, nego u prvi plan ističemo sve nepravilnosti – od podočnjaka, bora, ožiljaka, podbratka…, a lice djeluje nedefinirano i u pravilu široko. Žene se nerijetko iznenade kad vide kako lice, oči, kosa i ten reagiraju na neku boju, kako pojedine nijanse gode licu i daju mu svježinu, blistavost, kako ga definiraju.
Dakle, svaka se pogreška vidi, a ne samo ona pri izboru make-upa…
– Make-up je poglavlje za sebe… Neki tonovi mogu učiniti čudo, u skladu s anatomijom lica, jer će istaknuti pojedine dijelove u odnosu na, primjerice, široko čelo, usađene oči, jagodične kosti, koje možda treba učiniti manje vidljivima. Veliko je zadovoljstvo otkriti boju ruža jer pravilna boja zapravo šminka oči i ističe ih na poseban način. Dakle, i kad griješimo s bojom – to se vidi.
Znači, kad bismo došli s idejom „želim da mi crvena haljina koju sam kupila stoji kako priželjkujem“, to bi bio samo početak priče.
– Naravno, jer takvu želju ne mogu ispuniti. No mogu djelovati u tom smjeru sugestijama o pravom odabiru nekoliko dobrih komada odjeće, izboru za nijansu drukčije boje haljine ili suknje. Kad biramo oblik, kroj ili model odjeće, nije svejedno odjene li žena s kraćim nogama u odnosu na torzo capri-hlače, u kojima noge izgledaju još kraće, ili hlače normalne duljine. Slično je i sa suknjom. Možemo spomenuti i one famozne traperice niskog struka, s kojima bi se većina žena trebala oprostiti. Koliko kilograma ili centimetara može sakriti i smanjiti oblik sakoa? Gotovo nevjerojatno mnogo. Sve mora biti usklađeno s figurom, jer odjeća treba slijediti oblik tijela – ali na način da oko koje nas gleda prevari – i učiniti ga višim, užim, skladnijim.
Imidž konzalting usklađuje osobu i odjeću, njen make-up, frizuru, boje kose… Kad se sve uskladi, izgled svake osobe postaje slika koju s lakoćom pamtimo.
Razgovarala: Marijana Mikašinović Jambrović, www.insideout.hr